Smartfony do gier: czy potrzebujesz ekranu 144 Hz, 16 GB pamięci RAM i najnowszego chipsetu Snapdragon?
Wyświetlacz 144 Hz, 16 GB pamięci RAM, 512 GB lub nawet 1 TB pamięci UFS 3.1 i najnowocześniejszy procesor Snapdragon. Czy smartfony do gier nie są trochę na górze z tymi wszystkimi specyfikacjami sprzętowymi? Czy naprawdę potrzebujesz całej tej mocy, aby grać w większość gier z systemem Android iOS? Rozbijmy głupoty, aby oddzielić mit od rzeczywistości, dobrze?
Architektura smartfonu do gier jest zasadniczo podobna do architektury komputera PC. Coraz częściej wydaje się, że komponenty smartfonów robią skoki i granice w zakresie postępu, gdzie niegdyś ogromna przepaść między nimi a komputerami zaczęła się zmniejszać: o czym świadczy na przykład ROG Phone 3 firmy Asus.
Nie popełnij błędu co do tego: podczas gdy specyfikacje sprzętowe smartfonów do gier znacznie się poprawiły w ciągu lat, nadal są lekkie lata od uruchomienia Crysis w ultra-wysoki tryb graficzny i 4K 60 fps na smartfonie. Nie umniejsza to faktu, że wybrane telefony są wyposażone w tyle pamięci RAM, co komputer do gier, więc co to wszystko RAM w smartfonie do gier?
W tym pierwszym rozdziale nowej serii poświęconej grom komórkowym i smartfonom do gier postaram się wyjaśnić znaczenie (a może jego brak) głównych elementów znajdujących się w smartfonie do gier. Postaramy się również sprawdzić, czy do uruchomienia Fortnite lub Call of Duty potrzebny jest automat do zupy.
Częstotliwość odświeżania: efekt placebo?
Wyświetlacz jest jednym z elementów smartfonu, który dokonał największego postępu w ostatnich latach, a jeszcze bardziej w ostatnich miesiącach. Największy i najbardziej aktualnym postępem jest oczywiście częstotliwość odświeżania.
Odświeżanie jest związane z liczbą FPS ("klatek na sekundę"), tzn. liczbą klatek, które wyświetlacz jest w stanie wyświetlić w ciągu sekundy. Pojęcie to, które jest wyrażone w hercach, zależy bezpośrednio od mocy obliczeniowej Twojego smartfonu (tj.)
Do 2019 r. standardowa częstotliwość odświeżania ekranu smartfonu wynosiła 60 Hz, co przekładało się na wyświetlanie 60 obrazów na sekundę. Jednak dzięki programowi OnePlus 7 Pro i jego wyświetlaczowi z częstotliwością 90 Hz (90 klatek na sekundę), program OnePlus wywrócił wszystko do góry nogami.
Od tego czasu wielu producentów podążyło za tym przykładem, niektórzy oferują jeszcze wyższe stawki, takie jak 120 Hz na najnowszych Samsung Galaxy S20, 144 Hz z Asus ROG Phone 3, lub Nubia RedMagic 5G, a nawet 240 Hz na Sharp Aquos Zero2.
Im wyższa częstotliwość odświeżania, tym mniejsze rozmycie ruchu. Jest to bardzo ważne w przypadku smartfonów, gdzie często przewijamy obrazy z dużą prędkością. Sprawia to również, że gry i filmy wyglądają bardziej płynnie.
W trakcie użytkowania można naprawdę dostrzec różnicę pomiędzy 60 a 90 Hz. Animacja i przewijanie treści na ekranie są znacznie mniej szarpiące. Poza tym, postrzeganie płynności w zakresie 120 lub 140 Hz jest o wiele bardziej subtelne. Jest to naprawdę poprawa, której nie zauważasz na pierwszy rzut oka, ale poczujesz jej hamulec, gdy wrócisz do urządzenia z ekranem 60 Hz.
W przypadku gier jest to zatem niezbędne kryterium. I radziłbym, abyś dążył do osiągnięcia co najmniej 90 Hz, jeśli chcesz cieszyć się optymalnym doświadczeniem. Pozwolę sobie na porównanie różnych częstotliwości odświeżania z nagraniami w zwolnionym tempie wykonanymi przez tech YouTuber sakitech.
Słowo o kryteriach wyświetlania gier
W tym krótkim wyjaśnieniu chciałbym przypomnieć państwu, że najważniejszym kryterium dla ekranu byłaby jego wielkość i rozdzielczość. Wszystkie te kryteria zostały już wyjaśnione w bardziej szczegółowym artykule, jak pokazano w poniższym linku. Wszystko, co chciałbym powiedzieć, to, że im większy jest rozmiar ekranu, tym większy musi być odpowiedni wzrost rozdzielczości, aby zapewnić odpowiednie wrażenia z oglądania, w przeciwnym razie na ekranie pojawiłyby się obrazy w ogromnych pikselach.
Im wyższa jest rozdzielczość, tym więcej pikseli jest wyświetlanych na ekranie. W zależności od tego, czy definicja jest w HD, Full HD, Quad Full HD, Ultra HD, czy 4K, procesor będzie dodatkowo obciążony. Osobiście preferuję płynność, w przeciwieństwie do wyższej rozdzielczości w grach.
Dlatego wolałbym zdecydować się na ekran Full HD o częstotliwości 120 Hz w porównaniu z ekranem UHD o częstotliwości 60 Hz. Proszę pamiętać, że trzeba by mieć niezbędną moc obliczeniową, aby wykorzystać taką płynność, nie powodując przy tym zbyt szybkiego rozładowywania baterii, czy też upuszczania framaterów, które są anatematyczne dla poważnych graczy.
Czas reakcji jest również bardzo ważny. Jest on mierzony w milisekundach i odpowiada opóźnieniu pomiędzy momentem wykonania akcji przez gracza, a momentem jej wystąpienia na ekranie. Na monitorze komputera PC wartość referencyjna wynosi 1 milisekundę. Asus ROG Phone 3 oferuje podobny 1ms czas reakcji na wyświetlaczu.
Wreszcie, częstotliwość pobierania próbek dotykowych może być również interesującym czynnikiem do rozważenia. Jest to liczba zapisów smartfonu przy każdym dotknięciu ekranu. W niektórych smartfonach do gier wartość ta może wynosić nawet 240 Hz, a nawet 270 Hz.
W praktyce oznacza to, że za każdym razem, gdy dotykasz ekranu, rejestruje on 270 razy na sekundę, że położyłeś na nim palec. Dzięki temu możesz być o wiele bardziej dokładny na przykład podczas celowania w grze FPS. Ale ważne jest to, że nadal nie jest to tak krytyczne jak częstotliwość odświeżania.
Smartfon z taką samą ilością pamięci RAM jak komputer do gier: Czy to jest przesada?
Czy potrzebujesz 12 lub nawet 16 GB pamięci RAM w smartfonie? Dla mnie odpowiedź brzmi oczywiście nie. Ale to wcale nie jest nowa krytyka, a pytanie pojawia się za każdym razem, gdy pojawia się nowa słuchawka.
W NextPit temat ten jest poruszany w związku z przejściem na 6 GB pamięci RAM w 2016 roku, a następnie 8 GB w 2018 roku. Wyjaśniliśmy, że smartfony zużywają średnio mniej niż 4 GB pamięci RAM. Nawet najnowsze iPhony są nadal wyposażone w 4 GB pamięci RAM i gry działają doskonale. Należy jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz: iPhone'y iOS zostały wysoce zoptymalizowane, aby działać z mniejszą ilością pamięci RAM w przeciwieństwie do systemu operacyjnego Android ze względu na różne strategie zarządzania pamięcią RAM.
Wynika to ze specyficznej optymalizacji oprogramowania, z której korzysta każdy producent, jak również z zarządzania każdym systemem operacyjnym, jeśli chodzi o aplikacje działające w tle. Część pamięci RAM smartphone'a jest domyślnie zarezerwowana na określone zadania.
Jeśli chodzi o zarezerwowaną pamięć, to często stanowi ona tylko niewielki ułamek całkowitej ilości pamięci RAM zainstalowanej na smartfonie.
W niektórych smartfonach można sprawdzić, ile pamięci RAM jest wykorzystywane, sprawdzając ustawienia zarządzania pamięcią, ale nie zawsze tak jest. Mój genialny amerykański kolega Gary Sims z Android Authority, który jest znacznie bardziej erudycyjny niż ja na ten temat, zilustrował średnie wykorzystanie pamięci RAM pod Androidem na poniższej grafice.
W sumie powiedziałbym, że 6 GB pamięci RAM to więcej niż wystarczająco dużo, aby każdy mógł cieszyć się grami bez nadmiernego obciążenia procesora smarttfona. Ale producenci mają tendencję do "zabijania" aplikacji w tle, aby uwolnić pamięć RAM i oszczędzać energię baterii w tym procesie.
Jeśli grasz w gry głodne zasoby, to tylko zwiększy to efekt. W praktyce, nie potrzebujesz więcej niż 6 GB pamięci RAM. Nie oznacza to jednak, że obracasz nosem, aby mieć więcej pamięci RAM.
Rzeczywiście, im więcej pamięci RAM masz, tym trudniej będzie smartfonowi wykonać wszystkie zadania, o których wykonanie go poprosiłeś. Na przykład, gdy grasz w Call of Duty Mobile w bardzo wysokich ustawieniach graficznych i 90 Hz, podczas gdy aplikacja Discord działa w tle, aby porozmawiać z zespołem, to jest, gdzie posiadanie więcej pamięci RAM jest przydatne, ponieważ pomaga uniknąć spowolnienia w samym grze po prostu dlatego, że Twój smartfon ma zbyt wiele na talerzu, aby obsłużyć.
Ale w większości przypadków, 10 lub 12 lub nawet 16 GB pamięci RAM jest przepełnione i absolutnie niepotrzebne. 6 lub najwyżej 8 GB to na razie więcej niż wystarczająco.
Wniosek: 10, 12 lub 16 GB pamięci RAM to sztuczka.
Jak smartfon z Androidem korzysta z pamięci RAM:
- Przestrzeń jądra: Na Androidie, twój smartfon działa na jądrze Linuxa. Jądro jest przechowywane w specjalnym rodzaju skompresowanego pliku, który jest pobierany bezpośrednio z pamięci RAM, gdy telefon jest włączony. Ta dedykowana pamięć zawiera jądro lub obok sterowników w celu przechowywania danych w pamięci podręcznej.
- Dysk wirtualny lub RAMDisk: Niektóre foldery i pliki w systemie nie są "prawdziwe", są jednym wirtualnym. Są to pliki zapisywane przy starcie systemu, które zawierają dane takie jak poziom naładowania baterii i prędkość procesora. Pamięć RAM jest używana do przechowywania tych informacji.
- Dane sieciowe: Dane związane z IMEI i ustawieniami sieciowymi są przechowywane w pamięci NVRAM (nieulotnej pamięci RAM), która nie jest usuwana po wyłączeniu smartfona. Dane te są przekazywane do pamięci RAM po pierwszym włączeniu smartfonu w celu zachowania wszystkiego w pamięci słuchawki i uruchomienia modemu w słuchawce.
- Procesor graficzny: procesor graficzny w Twoim smartfonie potrzebuje pamięci do pracy. Jest ona wtedy nazywana VRAM (V dla video). Jest to przestrzeń dyskowa przeznaczona na wszystkie dane, które mają być wyświetlane na ekranie.
Posiadanie najnowszego procesora Snapdragon: Konieczność czy zbyteczność?
SoC oznacza System-on-A-Chip. Jak sama nazwa wskazuje, SoC jest główną jednostką obliczeniową Twojego smartfonu, lub jego mózgu. Mówienie tylko o procesorze lub CPU nie jest sprawiedliwe: SoC to nie tylko procesor, to znacznie więcej niż tylko procesor. Procesor graficzny, "karta graficzna" Twojego smartfonu, również jest jego częścią, na przykład.
W tej dziedzinie istnieje kilku producentów, ale Qualcomm pozostaje punktem odniesienia dla rynku: i jego chipset Snapdragon. AnTuTu, firma stojąca za słynnym benchmarkiem, opublikowała ranking najlepiej działających smartfonów 2020 roku.
Logicznie rzecz biorąc, większość wysokiej klasy smartfonów z systemem Android są wyposażone w chipset Snapdragon 865, nawet jeśli ostatnie dwa w tej liście Top 10 zdarza się kilka flagowych Samsunga, które przybyły wyposażone w układ Exynos 990. Nie zdecyduję się na Exynos 990, ponieważ podczas mojego testu Samsung Galaxy S20 Plus, miałem duże problemy z płynnością podczas gry, doświadczając poważnych kropli framerate na Call of Duty Mobile lub Fortnite.
Samsung twierdzi, że jego układ jest tak potężny, jak Snapdragon 865, który wyposaża również jego modele sprzedawane w Stanach Zjednoczonych, ale benchmarki i kilka testów pokazują coś wręcz przeciwnego. Firma AnTuTu opracowała również ranking smartfonów średniej klasy, który obejmuje modele wyposażone w Snapdragon 720G, 765G lub MediaTek's Helio G90T.
Ogólnie rzecz biorąc, strategia marketingowa dyktuje, że każda generacja SoC powinna być uważana za przestarzałą, gdy uruchamiana jest następna. Jednak rzeczywistość jest inna, ponieważ wysokiej klasy SoC pozostają konkurencyjne długo po ich wydaniu.
Weźmy na przykład Snapdragon 765G, najnowszy SoC średniej klasy Qualcomm, który zachowuje pewien stopień zdolności premium. Wyposaża on między innymi Oppo Find X2 Neo (650 €) lub OnePlus Nord (399 €). Zgodnie z naszymi wzorcami i konkurentami, ten SoC działa jak Snapdragon 845 pod względem wydajności, który jest chipsetem klasy premium Qualcomm w 2018 roku.
Teoretycznie "stary" okręt flagowy z 2018 roku wyposażony w Snapdragon 845 jest od 2020 roku tak potężny jak smartfon średniego zasięgu. Mówimy więc o takich smartfonach jak OnePlus 6T, Samsung Galaxy Note 9, czy Xiaomi Mi Mix 3.
W każdym razie, Snapdragon 865 nie jest absolutnie niezbędny do uzyskania wysokiej jakości wrażeń z gry. A jeśli wolisz nowszy, ale tańszy SoC, to smartfony z Snapdragonem 765G są godnym polecenia wyborem.
Kiedy recenzowałem OnePlus Nord, mogłem grać we wszystkie moje gry przy wysokim ustawieniu grafiki przy 30 fps bez żadnych problemów. Więc jeśli nie chcesz przesunąć grafiki na maksimum, nie potrzebujesz najnowszego chipsetu Snapdragonem.
Chipsety Kirin z Huawei są również doskonałym wyborem. Stary Kirin 980 jest nadal konkurencyjny w 2020 roku i można go znaleźć na Huawei P30 i P30 Pro, których cena spadła od czasu ich premiery w 2019 roku.
Ta sama logika może mieć zastosowanie do Apple, którego układ Bionic A12, który wyposaża iPhone XS, XS Max, i XR rywalizuje z Snapdragon 855 i 855 Plus, które zostały wydane później. Ale myślę, że dziesięć problemów zasługuje na pełny artykuł. Może zbadamy to w przyszłym artykule?
Wniosek
Osobista gram w wiele gier na moim smartfonie. Tak więc wiem bardzo dobrze, że żadna z dostępnych obecnie gier nie wymaga maszyny tak potężnej jak na przykład ASUS ROG Phone 3, niezależnie od tego, czy jest to natywna gra mobilna (App Store, Play Store), czy platforma do gier w chmurze.
I nawet jeśli tak było (ale tak nie jest), zdecydowana większość graczy mobilnych i tak nie gra w gry wymagające dużej ilości zasobów. Smartfony do gier są po prostu zbyt daleko wyprzedzają swoje czasy, a rynek gier mobilnych nie nadąża za technicznymi ambicjami producentów takich jak Asus, BlackShark czy Nubia.
Oznacza to, że nie potrzebuje najnowszych Snapdragon, Kirin, Exynos SoCs, ani czegoś równoważnego. Najwyższej klasy SoC z ubiegłego roku lub nawet 2018 może być odpowiedni, pod warunkiem, że dostosujesz swoje oczekiwania w zakresie grafiki.
Zawsze jednak radzę wybrać najnowszy i najpotężniejszy model, który zapewnia optymalne wrażenia bez żadnych kompromisów - zakładając oczywiście, że budżet na to pozwoli.
Nie potrzebujesz też tyle pamięci RAM, ile na komputerze do gier, który jest wyposażony w 10, 12 lub 16 GB. Konfiguracje pamięci o pojemności 6 lub 8 GB, które obecnie są zalewane standardem rynkowym, to więcej niż wystarczająco dużo. Jest to z pewnością punkt, w którym wielu producentów ma tendencję do podkreślenia w swoich materiałach marketingowych.
Jeśli jednak istnieje jeden element, który nie jest sztuczką, to jest to częstotliwość odświeżania ekranu. Ta ostatnia, ustawiona na 90 Hz, jest daleka od bycia gimmick'em. I to właśnie ten konkretny punkt ma bezpośredni i znaczący wpływ na jakość doświadczenia w grach mobilnych.
Więc, tak, producenci smartfonów do gier wypuszczają urządzenia, które zabijają. Nie potrzebujesz tyle mocy w swoich rękach, aby dobrze grać na urządzeniu mobilnym.